7.10.08

Salam Aidilfitri Buat Semua...


- BERSABARLAH SAYANG -

Semua insan sedang gembira

Di hari ini sayang
Hari yang mulia
Marilah bersama berhari raya
Hilangkan duka

Lupakan saja kisah yang lalu
Gantikan cerita baru
Agar hatimu waspada selalu
Jangan kau kesalkan
Jangan engkau tangiskan

Pada mereka yang tak mengerti
Menuduh dirimu
Di jurang kesalahan saja
Ku tak sampai hati
Biarkan engkau sendiri

Tetapi diriku dan juga temanmu
Yang tahu kisah derita
Dan luka di dada, hanya kuharapkan
Kau harus bersabar
Dan bertenang selalu

Salam Hari Raya buat semua..maaf pada sesiapa yang berkecil hati kiranya ucapan Maaf Zahir Batin tak sempat aku layangkan melalui SMS mahupun kad ucapan. Kerana ingatan tulus ikhlas adalah melebihi segala-galanya. Percayalah.....

Rasanya seperti berdosa kalau aku mulakan lafaz kalam dengan hiba dan melankolik di hari penuh kemuliaan ini. Tak kisah lar walaupun dah seminggu berhari raya. Tapi hari raya lebih memberi kesayuan di hati berbanding gembira. Mengapa yaa....

Aidilfitri kali ke21 dalam hidup aku ini adalah amat bermakna lebih dari segalanya. mengapa dan apa sebabnya biarlah aku simpan sendiri..pahit atau manisnya biar hanya aku merasai... tapi indahnya hari raya bile dapat melayan keletah budak-budak..men mercun..men bunga api...blablaa....

Pagi raya ke kubur, hmm..aku tak pasti ni adat ker atau harus..pagi raya ke kubur, tp bagi aku apa salahnya di pagi raya sebelum kita happy-happy enjoy atas bumi nih kita menziarahi pusara mereka yang telah tiada. Kenangan-kenangan bersama mereka pasti mengasak fikiran dan sedekah yassin mesti akan memastikan mereka merasa kasih-sayang dari kita insan fana ini. Aku ke pusara atuk dan nenek. Nenek yang memelihara aku suatu ketika dahulu dengan penuh kasih sayang plus garang-garang manje..hii.. atuk pulak, kenangan bersama dia hanya berakhir semasa aku berumur lebih kurang sekecil 5 tahun. Atuk akan belikan kopok hari-hari lepas jer pulang dari kerja. Atuk seorang nelayan dan mampu mengubati sesiapa saja yang mengidap penyakit-penyakit peliks..hee..jangan memain.. ehh..dah tersasul topik laks.. k...sekian cerita atuk dan nenek aku yang aku sayang.... :)

Aku hantu rendang..ketupat..dan segala juadah raya, jadi memang tuan rumah tak pernah kecik hati dengan aku sebab apa yang dihidang, itu yang ditelan. Nasi himpit..aduh...siyez aku sekarang tengah lapar glee..hukhukk...

Hobi aku ilah mengacau bebudak yang datang beraya ke rumah. Trend sekarang ialah budak datang beraya tapi taknak masuk makan. Tunggu duit jer datang salam-salam dan pergi. Tapi malanglah bagi sapa yang datang rumah turn aku ada di dalamnya, aku akan paksa masuk rumah makan dan aku akan tunggu depan budak-budak tu sampai habis makanan aku hidangkan. hehee... Dan aku mendapat tak kurang keuntungan dengan berbuat demikian tau, aku dapat pau 5 batang mercun roket dan mercun mancis 2 kotak..hahaa.. Untung kan baik dengan budak-budak ni, deorang tak kedekut asalkan dapat happy sama-sama. If ada yang bawak bekalan mercun dalam poket baju melayu aku trus ajak ke luar main. Haha..aku aling enjoy main mercun ni tau, lebih-lebih lagi mercun FREE.. Actualy takder lah susah nak paksa budak masuk beraya, just rajin ke tak jer n ak melayan dan buatkan air.. round ke 4 ke 5 aku dah tak ajak masuk, redha jer bagi duit raya depan pintu.. mana taknye, penat gak weh buat air ulang 4o kali sejam..huhuuu... :'p

Malam paling happy bila aku bertemu dengan anak-anak yatim yang pernah datang jamuan anjuran Pusat Pengajian Komunikasi tempoh hari. Tak disangka ramai yang mengenali aku, hii..mungkin aku memang mesra dengan mereka hari tu..seronok main mercun dengan deorang ni, sikap sebenar terpancar jauh beza dari hari jamuan berbuka puasa hari tu. Yelar, masalahnye mereka manusia biasa..nakal..comel..lincah.. Aku diusik kerana menangis masa hari jamuan tu, hikhik..baru hati kecil ni berbisik camni..
''weh...apasal lar ko nangis ojie!!!! Buat malu jew..."
Camner pun, malam bersama mereka memang appening sangat-sangat, rupanya ada kalangan bebudak nih yang hanya kehilangan ibu atau ayah, jadi hari raya adalah masa untuk deorang balik ke rumah masing-masing dan berhari-raya. Hmm..aku tak sedih sangat lah ... hii.. :')

Aku : Akak balik dulu tau..bye...
Daud: Ok. akan selalu lar datang sini tau..
Aku : Hm..insyallah tak janji tau..
Daud: Jumpa lagi kak..rumah saya sini ja..
Aku : ok..ok..jaga diri men mercun bek-bek kay...
Semua : Bye..akak...!!


Raya kedua aku ke taiping rumah Pak Long..raya ketiga ke Gur perahu rumah Paklang..Raya keempat ke Lumut dan ntah mana-mana lagi lar... Penat jugak raya macam ni, habiskan minyak di sepanjang jalan. Hii...nasib bukan ongkosnya aku.. :p

Dan hari ni, saat ni Raya ketujuh aku berada di USM meneruskan hari-hari busy dan kadang-kadang free sebenanrnya tapi dah biasa buat-buat busy jugak..hahaa...

No comments: