7.11.10

Sejarah yang mendewasakan..

Tahun : 2005
Status Akedemik : Pelajar Form6
Status Diri : In a relationship
Status tempat tinggal : Asrama Puteri High School Bkt Mertajam
Status keewangan : None
Status kecemerlangan : Boleh boleh aja dan tak corot.
Nickname : Yojie...kak yojie...kak jie...


Memang dia suka makan epal walau dimana dia berada. Kalau tak disebabkan dia nak kuruskan badan yang hampir serupa tong dram, mungkin kerana keupayaan gigi terlebih yang dia miliki tu memudahkan proses membaham buah. Antara dua, hanya dia tahu apa sebab yang utama. Dan antara kesenangan dan cita-cita, dia juga memilih cita-cita. Cita-cita masa depan dia yang dirasakan ada cahaya..bukan sirna..

Mungkin dia punya rupa, syukrillah. Tapi malang nasibnya..tak ramai memandang akal fikiran dan kemampuanya. Hingga ada yang telah meletakkan rasa putus asa tanpa musabab, membawanya ke kancah kehidupan mudah dan penuh kepuraan. Merasakan dia wajar disana tak usah lagi berpaling...bukan layak dia ke menara gading.

Dia pernah melelapkan kelopak matanya di pinggir jalan di tengah kota, dia pernah berhasrat melarikan diri ke lorong gelap dari kecaman seorang manusia, dia pernah menangis dan tiada siapa mengetahuinya, dia juga pernah sekali hiris mengerat rambut panjangnya.

Semuanye demi cintanya dan cita-citanya...

Dia selalu terkenang, bagaimana suatu ketika dia dulu dia harus hidup tanpa wang. Masih terkenang wajah-wajah ikhlas yang membantu membelikan barang kelengkapan dan makanan. Dia ingat, berus gigi merah..sabun mandi dan sehelai tuala yang diderma dari teman satu asrama, berkongsi 1 tin roti dengan teman sebilik, malah berniat mencuri milo 3 in 1 dari laci teman seasrama...

Dia ingat, wajah-wajah yang menghulurkan note RM5 buat belanja harian. Pengetua sekolah yang berhati mulia. Dia ingat ustazah yang memberi nasihat dan guru-guru yang memahami.. Dia tak pernah lupa teman-teman yang menyayangi. Dan dia kuat, dia mampu harungi semua..dia masih lincah seperti biasa...dia senyum dan tertawa.. dia masih normal seorang manusia.

Kini, 5 tahun berlalu dan dia selesai menamatkan pelajaranya. Menolak jauh rasa putus asa manusia di sekelilingnya. Dia mampu berdiri di kaki sendiri dan dia ingin terbang lebih tinggi.

Kadang-kadang, pengalaman memberi pedoman. Seringkali, sejarah hidup membangkit semangat kesukanan, ops..semangat menuju kejayaan. Hahaa...dia dah mampu ketawa dan bercanda. Dia mampu membeli 3 in 1 kegemaranya, dia punya 1 tin biskut sendiri, dan bekerja untuk wang poket sendiri. Memiliki berus gigi sendiri, tuala mandi sendiri.....

Dia dah mampu tersenyum..
Kerana dia tahu dia mampu selagi mahu..
Giginya pun makin putih bukan..^_^

Tahun : 2010
Status Akedemik : Ijazah Sarjana Muda Komunikasi USM
Status Diri : In a relationship
Status tempat tinggal : Penang.
Status keewangan : Heheheee....
Status kecemerlangan : Dah grad dah~~
Nickname : Yojie...kak yojie...kak jie..Areen...Kak Erin..Rinsu..Adrina blabla..
Pada yang tidur, bangunlah dan fikir sikit...sikiiit jer... Hidup ini indah selagi kita mahu ia menjadi indah... ^__^

8 comments:

(= miE-kEy =) said...
This comment has been removed by the author.
Daishie said...

that's very inspired..

Youjie said...

Daisy :
Reli...gud for you..
and all of us~ ^_^

Youjie said...

Daisy :
Reli...gud for you..
and all of us~ ^_^

Pumpkin Peroz said...

the best post I've read today *tears*

Sakiinah said...

nikname terbaru: gigi arnab! :P

Youjie said...

aku mmg byk nickname~

Zaihan said...

Well done ojie. Im happy for you :)