3.10.12

Jalani Hidup Apa Adanya

Buat yang selalu merasakan diri serabut dan merasakan dunia ini tidak pernah adil..ini untuk kita. Eceaa..'kita' tu nampak sangat sendiri pun camgitu.

Memang dunia ni kadang-kadang indah, kadang-kadang buruk. Banyak pilihan dalam dunia ni untuk kita..banyak rupa, kenikmatan, khayalan, impian hasrat yang warna-warni and so on.... semuanya berlainan...tapi malangnya kesemua itu juga bercampur aduk dengan kecemasan, kesedihan, kesulitan hidup... dan aku, kamu dan dia, mereka? Kita adalah sebahagian dari dunia yang berada dalam kesukaran, percaya ke tak percaya?

Tengok eah, pernah ker jumpa ayah, isteri and kawan-kawan yang tak pernah dilanda kesusahan atau kesulitan? Tempat kerja, waktu belajar malahan penganggur..masing-masing berhadapan dengan kesulitan masing-masing.. Yang kaya, kusut dengan wang berlambak, yang miskin kusut dengan wang yang takdak.. Pensyarah stress student yang malas, student stress assignment yang sukar..pekerja penat bekerja tulang empat kerat, penganggur sedih dihina masyarakat.. see?

Jadi, cubalah padamkan panasnya keburukkan pada setiap hal itu dengan dinginnya kebaikkan yang ada padanya, bagaimana eah... kalau bagi aku, stress belajar caner caner? Haa....sebab tu kita harus sedar bahawa setiap luka ada harganya selagi kita berfikir secara bijaksana.

Try fikir balik, sebenarnya Allah mengkehendaki dunia ni sebagai tempat bertemunya segala yang berlawanan, dua hati yan berlawanan..dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang berperang..pendapat yang saling bertentangan.. nampak kan? Umno lawan Pakatan, Pro Mahasiswa lawan Pro Uni. Anak nak berlawan dengan mak bapak..kemalasan melawan niat rajin.. setan nak tawan hati orang mukmin... ah..normal tu!

Motip? Motipnya ialah Allah akan mengumpulkan semua yang baik kelak di dalam syurga dan semua yang buruk di dalam neraka jahannam...  Kenapa? Sebab semuanya hanyalah ujianNya keatas kita hamba yang serba-serbi hina... takyah nak bongkak sangat ea...namo-namo~

'' Dunia adalah terlaknat, semua yang ada di dalamnya terlaknat kecuali zikir kepada Allah, perbuatan yang dicintai Allah, dan sesuatu yang dapat mendekatkan hamba kepadaNya, serta orang yang berilmu atau orang yang memepelajari ilmu yang bermanfaat..'' ( Al-Hadith )

Makanya, jumlah kita jalani hidup apa adanya, dengan kenyataan yang ada dan jangan kita terlalu mudah larut kedalam khayalan dan terlalu jauh menerawang ke alam imaginasi.. not goog not good! Jum kita hadapi hidup apa adanya..kawal jiwa kita untuk menerima dan menikmati apa adanya. Kalau pelajar..terima keadaan anda sebagai pelajar dan lakukan yang terbaik, kalau anda seorang pekerja bermajikan pula , jangan dengki bila majikan anda mewah..kalau anda usaha sure suatu hari nanti tempat tu milik kita aceea...bakaq sikit.....

AWAS, memang menerima apa adanya..tapi kena hati-hati juga eah, jangan bodoh... tak semua kawan-kawan kita ikhlas..tak semua manusia baik dan tak semua benda harus sempurna dimata ni.. SEBAB? ketulusan dan kesempurnaa bagi mata kita manusia itu ciri sifat kehidupan dunia kita sahaya... Bahkan isteri atau suami kita nanti pun, for sure akan ada beberapa ciri yang kita tak boleh suka, tapi kita boleh sukakan pada part lain kan....

''..janganlah seorang mukmin membenci wanita mukminah kerana jika dia tidak menyukai salah satu perangai isterinya, tentu dia kaan menyukai perangainya yang lain..'' ( Al-Hadith )

Oleh itu uols, inilah masanya kita menjernihkan yang keruh. Alangkah beruntungnya bila kita sama menyatukan langkah, saling memaafkan dan berdamai kembali sesama kita. Mengambil hal-hal mudah dan meninggalkan hal-hal yang menyulitkan keadaan...menutup mata dari beberapa hal untuk saat-saat tertentu, meluruskan langkah dan mengesampingkan hal yang mengganggu..

Hmm..mengesampingkan hal seperti,
''...huhu badan tak lawa camner nak pakai baju lawa, orang tengok tak suka...nak nangis hari-hari mana tau jadi lawa! '' ( bodo )

Sekarang nak sedih lagi tak?

Nak tahu ubat kesedihan aku? Tarra!!!

Aku enjoy crafting!! Hiks.

No comments: