15.10.10

Sejenak menginsafi..

Andaikata kejadian ini menimpa saudara aku malah jika menimpa aku sendiri, aku pasti kehilangan akal dan kebuntuan fikiran..


Memandang tangisan ibu dan bapa...jiran tetangga yang disayangi... Mereka berpelukkan sambil berkongsi kepedihan hidup....
Apalah nasib kita...
Air menenggelamkan setiap sesuatu...

Membantutkan perjalanan aku... Menggamit persoalan dari bibir si kecil ku :
Papa...mama..apakah ini?

Si Comel yang kesejukkan dalam kekeliruan....
Dimanakah ibuku? Aku lapar..dimana bisa perut ku dikenyangkan...
Adik ku harus bekerja keras membantu mama dan papa ku...
Rumah tenggelam..permainanya hilang..hanyut...
Aih...alangkah indah jika punya mainan dulu...

Si bapa yang kebuntuan membayangkan bagaimana harus meneruskan hidup..
Bagaimana harus mulai dari kosong..
Bagaimana harus mengisi perut anak isteri...
Pernah kah kita membayangi itu...
Harta benda hancur sekelip mata..
Bencana memamah segala tidak mengira siapa..
Wang simpanan dilabur kini menjadi sia-sia ...

Bagaimanakah di masa hadapan..
Mahu lagikah aku maju di depan melihat segala macam lagi kerosakkan?
Melihat air mata yang pasrah...raut yang kecewa...masa depan yang kian musnah..


Sempatkah berlebaran nanti..
Bagaimana persekolahan...bagaimana pakaian..bagaimana makan..?
Bagaimana harus kembali temteram?

Wang mana harus aku kumpul untuk memperbaiki..
Sumber mana bakal aku terima untuk berdiri...
Apakah masih punya hati yang ikhlas bersimpati?


...'' ...segalanya punya hikmah...''...




HOW CAN I HELP?
* I have money – You can channel your donation to us and this will be handed over to the victims of flood. Individual or non-organization can also channel their contributions to us.

* I have stuff – You can drop your stuff (non-perishable items) at designated venue (Andy Siti’s office next to BSN USM). These stuff will be sold/auctioned on the day of Jamboree Sale on 26/27 October 2010. All profits go the the victims of flood.

* I have time – You can sign up to volunteer with us. We will need help sorting and processing donations or stuff for the auction on the day of Jamboree Sale. Please send us an email if you are interested.

* I have the talent – You can sign up to ‘donate’ your talent i.e by baking cupcakes, designing articles, making cards etc and they can be sold as donation on the day of Jamboree Sale.

* I have the Internet – You can help by joining us at Facebook and also by spreading this word around.


Aku Youjie : Yang menjalankan tanggungjawab sosial... :)

No comments: