5.11.09

Nota Last Minit Yang Spontanlicious


http://emo.huhiho.com Saya sedang study dan nak tulis gak kat sini ape yang saya baca serba sedikit yang saya sempat ingat sebelum saya tido..

Sebenarnya nota di sini tak lah lengkap lansung tapi atleas kalau ingat tu, besok ade gak la modal untuk dogoreng iye idok....lagi pun paper ni 30% jekan..so plz take it easy...ceewah belagaks!!!!!

Harap semasa tido nanti semua ilmu yang saya kongsi yang tak seberapa nih akan terseram ke otak dan melekat hingga jam 12 tengah hari besok...

Amin~

Step Penyuntingan Penulisan Berita Untuk Diri Sendiri.
( Ikut suka aku nak bagi tajuk apa okee ni besok aku nak goreng masak kicap )

1. Berhati-hati degan ego dan kesalahan palsu.

2. Bersikap autoritatif.

3. Perkataan yang selektif.

4. Elakkan kesalahan tatabahasa dan ejaan.

5. Penggunaan ayat yang padat.

6. Spell Check. Journalistic License.

7. Kemudahfahaman.

Peranan Editor Pulaks : ( Ni nak goreng kankung )

1. Betulkan kesalahan ejaan dan fakta.

2. Semak Tatabahasa.

3. Kenalpasti Statment berbaur fitnah dan sebagainya.

4. Uji nilai berita.

5. Bersikap selektif.

6. Memberi headline.

Kewartawanan Penyiasatan : ( Goreng Belacam Pon sodap! )

Pengertian : Fakta..bongkar rahsia yang tersembunyi..seperti rasuah..fitnah..dll.

Kaedah : 5W1H..Tinjauan...Penlibatan pihak tertentu...dll.

Konsep :

1- Pencarian Fakta

2-Fakta

3- Analitikal Minda

4- Keberkesanan

Halangan di Malaysia :

1- Di Malaysia jarang dilakukan kewartawanan penyiasatan kerana masalah sokongan. Wartawan mendapat halangan tertinggi dari aspek sokongan Kewangan / Masa / Logistik dll.

Hal ini mungkin disebabkan masalah Pemilikan Akhbar / Ownership. # Iyerlah..kalau dah akhbar tu dari duit kerajaan atau pun ada pelabur dari kerajaan di dalamnya takkan lah akhbar tu nak mencari fasal dengan pelaburnya iyer idok??

2- Wartawan sukar untuk mendapatkan maklumat. Lebih-lebih lagi maklumat rahsia kerana :

- Demi menjaga kedudukan sesuatu institusi atau pihak yang mungkin akan tergugat.

- Mendapat perintan Am. # Kalau tak dapat perintah AM pun, barisan akta-akta dah cukup menghalang jejak wartawan tersebut untuk mencungkil ulat dalam batu yang bersalut emas..wah!!!

- Mentality masyarakat yang tak berminat untuk melibatkan diri dalam masalah tertentu kerana berasa selesa dengan keadaan sekarang. # Yerlah tu..bak kate deorang, "WHY ROCK DA BOAT MAN!! ".

- Tak ada kepakaran. # Hmm..jangan salah kan kami yang baru belajar ni tak belajar sungguh-sungguh ke ape, tapi kalau ade bapak pakar pun tapi kene tangkap ISA..tak beguno jugoo~

Penulisan Ulasan Buku : ( Ni aku nak goreng masak taucu )

Elemen :

1 - Sinopsis

2 - Latar Belakang Penulis

3 - Penerbitan

4 - Fizikal Makalah

5 - Gaya Penulisan

Penulisan Ulasan Filem : ( Ni goreng lemak manis )

Elemen :

1 - Barisan Aktor

2 - Peranan Watak

3 - Penulis Skrip

4 - Soundtrack

5 - Coktiniuity / Kesinambungan

6 - Impak



http://emo.huhiho.com Saya dah selsema nih...nak tido da...penat da....sok exam da....
WISH ME LUCK!!!!
http://emo.huhiho.com
Dan all da best kawan-kawan yang nak amik exam jugak besok...sape yang sempat bace blog aku sebelum exam, besok datang kene sebuat " SAYANG YOUJIE " kat aku...ingat tau slogan nih.. " SAYANG YOUJIE" hehe..alaa jangan buat-buat jaanggal laks..rakyat Malaysia kan Raja Slogan... Macam SATU MALAYSIA la kan! Hihii..sempat aku melalazer!
Tido time!!!!!!

No comments: