16.11.08

Suara nan sayup itu terdengar lagi.....




Aku baru terjaga dari lena yang panjang... tak tersedar tidur yang membuai sejurus selepas waktu maghrib tadi hingga kini....12.45pagi.... Arghh..mata terpana pada kepingan helaian-helaian nota di sisi, seakan terlihat perasaan sayu di situ, menanti aku memungut mereka untuk ditela'ahi... Malangnya hati ini masih enggan bertindak untuk melihat malah menyentuh mereka sekalipun... Mengapa ya...mengapa hati ini kian memberontak saat demi saat...apakah ada sesuatu yang disimpan atau duri yang tertikam.....

Bosan aku dengan penat..
Dan enyah saja kau pekat...
Seperti berjelaga tika ku sendiri....

Hmm...eluhan panjang memang takkan mampu menjamin apa-apa...aku sedar semua itu, termenung berjam-jam pun takkan mampu mengusai sebarang masalah yang tajam menusuk fikiran ini... Masih jauh perjalanan bahtera ini sebelum sampai ketepian...masih samar wajah kepulauan jawapan dicari tak juga kesampaian.... Huhhh....mengeluh lagi...


Sekujur tubuh makin membenci dirinya sendiri, memikirkan cara sebagaimana untuk mampu keluar dari belenggu fikiran yang kusut tak terurai... Lalu, saat bermimpi adalah masa terindah yang pernah mampu untuk aku miliki kini... Saat dimana mata terpejam dan fikiran melayang mencari ketenangan sejati... Roh aku yang melayang bermain di alam bawah sedar kurasa tiada yang lebih nikmat melainkannya...tiada yang lebih tenang melainkan itu... Yaa...hanya ketika itu...


Tapi, sampukkan reality takkan dapat dibohongi...hidup perlu dilata dan nafas masih punya hak untuk dihela.... Sepayah mana masalah mengunyah kejam kehidupan, qada' dan qadar tuhan pasti takkan dapat aku nafikan... Aku perlu menelusuri hari-hari dengan kepercayaan yang tersemat dihati dan tawakal yang sentiasa menemani......


Hmmm....mungkin keluhan hanya mampu mengubat secebis nestapa, biarlah hanya terubat sekelumit duka....

Biar seberat dunia..seluas lautan selebar pandangan masalah menghanyak fikiran, hidup pasti akan bergerak seiring ironi yang telah ditetapkan... Aku sebagai seorang insan penuh disaluti selut dan noda kehinaan ini, masih perlu melangkah walau payah walau susah...


Bibir ini perlu selalu tersenyum.. Tawa perlu sentiasa terdengar...Wajah ini perlu sentisa mampu memancarkan kesenangan kerana kepahitan yang dialami bukanlah buat tagihan simpati mereka... Aku hanya perlu lalui dengan seribu ketenangan sejuta kesabaran...Ya...aku perlu itu semua...

Lalu...mengapa aku masih meraba dalam kekaburan...mengapa masih aku mencari sesuatu dalam kegelapan yang maha pekat..likat...

Kerana hati ini...masih lemah mencari hasrat hati..Masih mentah mengerti ranjau duniawi...Masih takut..dalam menyuarakan terkilan di hati... Yaa...masih terlalu lemah...terlalu redha...terlalu menyerah....mengapa....??


Akhirnya...seakan mampu aku merasakan denyutan perit nadi yang merintih..meraung ini... Mereka membencikan aku yang terlalu bodoh, terlalu lurus dalam mencari sebuah maksud asal matlamat sebuah kehidupan.... Yaa..mereka membanci aku saat ini dan aku pasti....


Jasad menyatukan hati dan jiwa...merantai perasaan dan membelenggu roh ini... Kekangan yang dilalui mengharapkan tanggungjawab aku yang punya akal fikiran untuk mencari sebuah kesudahan jawapan...

Tapi bagaimana.....

Aku....saat ini, waktu ini, detik ini...masih terkulai memandang lagit malam nan cerah... Masih mencari cebis-cebis cayaha buat menyinari perjalan aku.... Masih mteraba-raba... Yaa...masih begini...terus begini....dan akan sentiasa begini...


Ya tuhan yang maha mendengar..maha melihat...pinpinlah aku mencari sebuah jalan yang pasti..jalan yang mengurai kekusutan ini..jalan yang memberi ketenangan hati..yang bakal melahirkan senyuman paling jujur dari hati...


Hanya Engkau maha memahami.....



No comments: