23.11.11

Siri Motivasi Kendiri

Pernah tak berasa diri berada di fasa hidup yang paling rendah?

Saat ini, aku terlalu merasakan sebegitu, dari semalam dan sebelum semalam. Aku rasa macam di hujung dunia..terasa berdiri di hujung bucu dunia yang bila-bila masa aku akan terjunam ke gaung yang infiniti. Yang ntah kemana penghujungnya...aku harap tak ke 'wonderland si alice, itu seram.'

Aku suka merenung wajah-wajah manusia di sekeliling aku, dan membaca riak mereka. Aku melihat ada riak bangga dan ade riak nestapa. Ada riak gembira..riak kesyukuran..riak bahagia atau riak kepalsuan dan ada yang tak dapat aku baca riak apa-apa.. Dari observation tersebut aku akan menilai diri sendiri, aku akan menghukum diri dengan bicara persis.....

''..tengok, orang dah berjaya kau kemana? kelaut?''
''..tengok, die rileks je..semua takde masalah..so ape kau nak kalut?''
''..tengok, tak payah lah susah hati banyak hal...dunia belum nak ribut larh''
''..tengok, die happy jer...apesal kau nak sedih lebih-lebih?''
''..tengok die tu pandai, bijak and berkeyakinan diri..kau ape ade?? bodoh!''
''..tengok..die buat ape yang die suka and die bahagia, kau???''
''..tengok, die usaha jadi die bagus dari kau... kau usaha tak?''

:'( semua negatif...mengapa negatif? sebab bagi aku..bila kite menagatifkan pemikiran..sebenarnya kite akan berfikiran lebih kritis untuk menjadikan diri lebih elok dari sekarang. um..ape aku cakap ni. I means...secara literal...aku taknak memanjakan diri aku sendiri dengan kesukaan dan kenikmatan dan kegembiraan kerna aku takut aku lalai.

Lalai....yerlah lalai.. Segala keindahan di dunia terlalu melalaikan, bila kite di atas kite akan memeandang rendah orang di bawah dan bila kite bahagia kite akan cenderung kurang prihatin dengan kesedihan insan lain.. Bila kite mengejar dunia..maka kite akan meluakan terus akhirat dan aku taknak itu terjadi pada aku.

Berbalik pada topik aku berasa useless.. ialah kerana aku rasa aku lembab berbanding yang lain. Membuatkan aku berada di kondisi Spiral in silence. Terutama di dalam kuliah.. and perkara itu membuat aku rase nak nangis. Aku memilih untuk menyuarakan pendapat aku hanya di dalam lubuk hati sendiri. Aku membuat perbincangan di dalam kepala sorang-sorang...aku merasa aku ialah pihak minoriti dan aku merasa aku alien di dalam kelas disaat pensyarah dan pelajar ligat berbincang..kerna aku hanya mendengar dan membuat thought sendirian...

HinaDinaSeorangAku...

Jadi bagaimana? Menangis dan bunuh diri? GILA.

Jadi aku harus usaha....dan usaha itu mengorbankan segalanya...
dan usaha itu tidak mudah....usaha itu mengundang jatuh bangun keringat dan air mata...
usaha itu sebenar-benarnya ialah sesuatu yang berbaloi....... :')

Jadi aku harus berbalik kepada panduan hidup sebagai islam, saat ini aku harus bersyukur dan usaha dalam ketawakalan yang mendalam kepadaNya. Aku harus istiqamah. Yaa...istiqamah...

Jadi aku harus mengenang kembali betapa bertuahnya aku yang mampu belajar sambil bekerja, sekurang-kurangnya baki 9 ribu yang aku perlu bayar nanti ada caranya untuk dilangsaikan. Aku harus bersyukur punya supervisor yang sentiasa memberi semangat dan kata-kata dorongan buat aku dan tak putus asa dalam memimpin aku yang maha lembab ini. Aku harus bersyukur punya bos yang sangat baik serta bertolak ansur dalam setiap kerja-kerja office aku, memberi tunjuk ajar dalam pembelajaran aku, dan sentiasa memberi kata semangat pada setiap ungkapan lelah ku di status mukabuku. Aku harus bersyukur punya dia yang menemani saat suaka duka aku, menuruskan hidup aku dan mencintai aku yang bebal ini...dan punya teman-teman yang obviously sayangkan aku dan sering menghiburkan dan mempertahankan aku. Tak lupa keluarga yang memang sayangkan aku sebab aku anak yang baik. (OKpoyo)


Jadi mengapa aku harus terus menerus dengan emo hujungdunia aku?
Aku hanya harus berusaha.
Kalau dah berusaha harus TINGKATkan lagi..
Hingga aku tidak lagi berada di hujung dunia...
Tapi di mercu dunia...

Hmm...mercu dunia......




** Hav a nice day! sekian motivasi diri untuk hari ini....



No comments: