17.9.09

Salam Aidilfitri

Selamat hari raya diucapkan pada teman-teman dan siapa yang mengenali diri ini...
di kesempatan yang terbatas, pohon ampun dan maaf aku pohon dari hujung rambut hingga ke hujung kaki...

Kadang-kadang bila seronok berhari raya, jangan pula kita lupa pada yang tak berdaya...pada yangtak sempurna....
Seperti anak-anak yatim ini... Majlis Cahaya Ramadhan yang diadaka minggu lepas meneerima lebih 30 orang anak yatim... Antaranya berumur dari 3 bulan hinggalah berbelas tahun....
Tersetuh hati melihat keriangan mereka dan sikap manja mereka tanpa mengira siapa-siapa...
Kanak-kanak di depan sekali, Sofea...telah 3 tahun tinggal di Rumah Anak-aak yatim Asyiatul Aishah.. Kali pertama aku bertemu dia, masih setahun usianya..dan tahun lepas 2 tahun umur dia...da tahun ini dah pun 3 tahun..

Seronoknya bila ditanya, dia masih kenal aku....
Seperti tahun-tahun yang lalu juga, aku masih mendukungnya semasa membuat persembahan nyayian lagu raya beramai-ramai dan masih seperti selalu...Sofea sangat suka bernyanyi dan tidak melepaskan mic. di tangan....
Sofea sangat comel......

Bezanya...kali ini Sofea dah bertambah berat.... Kerana dia dah makin membesar....aku harap, aku mampu mengikuti perkembangan mereka semua dari kecil sebegini hingga dewasa nanti...
Moga tuhan makbulkan permintaan aku ini....
Dan yang paling menyanyat hati, Sofea sebenarnya seorang bayi yang dibuang oleh ibu bapanya sendiri dan dijumpai di sebuah pintu Masjid..... Tiga tahun lalu....

Sepanjang penelitian aku..anak-anak yatim nih sangatlah pemalu dan jika kita bijak mendekati mereka...mereka akan bertukar menjadi kanak-kanak yang tersangatlah manja dan periang.....

Sepanjang di meja makan, aku berusaha mendekati anak-anak ini... Pada mulanya mereka bermasam dan tunduk bila ditegur sapa...

Tapi akhirnya...aku yang dibuli...
.." Akak..potongkan ayam untuk aiman kejap.."
.." Akak..nak sayur tuu...."
.." Akak..jum main pelita tuh..." sambil menarik tangan aku ke satu sudut yang dipenuhi pelita..


Adik Khairul paling meninggalkan kesan terhadap aku kali ini, dia sangatlah periang walaupun pada awalnya senagt pemalu... Dia mengambilkan aku air...ambilkan aku sudu semasa aku makan meehun dengan tangan...die jagakan kerusi bila aku merayau ke tempat lain.. Yang bestnya, dia ada minta nota akhir dari aku untuk dia simpan sebagai kenangan...

Bila kita mendekati anak-anak istimewa seperti meraka ini, kita akan makin merasakan syukur kepada tuhan kerana dikurniakan kesempurnaan serba-serbi... Mengundang keinsafan kerana nasib kita jauh lebih indah dari mereka yang tak punya siapa-siapa di dunia...

Selamat Hari Raya Aidilfitri Dari Youjie & Khairul kepada semua!!!!


Dan saat ini..peraaan rindu terhadapnya mencuit ke bahu..

No comments: