31.7.13

eNTRY giveUp

Dah nak habis ramadhan, badan still tak turun-turun. Kejadahnya badan aku ni mengembang semacam.. comfirm bahana jadi penganggur... makan tido makan tido. CIS.

Hari ni aku trawih, tapi 4 rakaat sahaja sungguh sadis. Sebabnya bukan apa..lutut terketar-ketaq, sujud macam nak tebalik.. Imam baca subhanallah panjang yang amat... mejoriti pun balik rakaat ke-4. Tinggal lah pak arab mak arab dan anak-anak arab serta imam arabnya disitu..

Anyway.....

Sebenarnya bagi aku, hidup ini hanyalah satu perjalanan, dan insan-insan yang ..

Sambung esok. Gudnite.
Selamat membeli baju raya di : PINS N BUTTONS CLOSET

15.7.13

Ramadhan 2013.

Hari ni, aku masak simpel jer.. Bubur nasi, dalam bubur ada ubi, carrot, lobak masin, telur sebiji...tidak dilupakan, halia, bawang putih dan bawang merah. Aumm....  Masak dengan serbuk sup ayam, makan dengan serondeng.. Nikmat, sorang-sorang aku mengadap cermin tingkat di meja study hotel. Minum green tea panas dengan epal. Hari ni tak lalu makan kurma sebab tak ada orang paksa motip sangat.

Bila terkenangkan ramadhan, hati rasa sayu.. entah berapa tahun dah aku beramadhan sorang-sorang, kali terakhir rasanya masa zaman sekolah menengah, ramadhan di rumah mama, than rumah nenek,,,  lepas tu tak ada dah. Tapi tak ada masalah, hidup seorang perantau memang macam ni.. Lone ranger la katakan, kih kih....

Yang best, lepas solat maghrib. Kakak-kakak usm kesayangan akan sms ajak ke terawih, merekalah penyeri ramadhan ku saban tahun..bersyukur ada kakak-kakak. Merekalah tempat aku bercakaran, bergaduh, bermanja dan belajar tentang erti kasih-sayang sesama insan. Al-maklum aku ni 'cold' orangnya, bukan cool.. maybe 'batu' bab perasaan.. tak pandai jaga perasaan orang, tak kisah perasaan orang.. ala lantak la, sakit hati sudah nama kau joyah... ape-ape hal pk sendiri ok tak? Ada aku kesahh??? haha keji gila.

..sekarang aku dah mulai sedar pentingya perhubungan sesama insan.. selama ni asyik perhubungan sesama kekasih-kekasih... pakwe-pakwe.. choi, sungguh dua kali keji sifat itu. Tak lain tak bukan nak dilayan macam pwincess la tu kan kan... haha 'lame' ... last-last sakit hati sendiri jiwa merana melara nestapa ok dah.

Saat ini, aku di depan tingkap.. buka luas-luas tingkap, dengar bacaan ayat suci dari masjid Khalid Al-Malik USM. Sayu...sedap...aku tak terawih malam ni, nak siapkan kerja sikit.... dapat dengar pun jadilah.... Sempena Ramadhan ni, aku memang berusaha lagi untuk mengimprove diri. Diri dah banyak dosa, sepanjang usia aku ni..berapa agaknya amalan aku, berapa dosa aku...agak-agak kalau aku mati esok...Rsulullaha dapat tak nak tambah berat part pahala aku nanti untuk ringankan dosa.. Dapat tak aku ni syafaat tu...kemudian, bila di bangkitkan nanti...ada al-quran tak nak bantu aku...ada amalan tak nak teman aku... Taknaklah aku jalan di padang masyar dengan muka, huks...titian siratul mustaqim nanti..perjalanan aku makn meluas, atau makin meruncing dengan tarikkan-tarikkan dari api neraka subhanallah.. :'( .baca kisah hari kiamat..boleh buat meleleh air mata takut..... Ya Allah selamatkanlah aku, kedua ibu bapaku, sanak-saudaraku...serta sluruh umat isam di muka bumi ini....Amin..

 Ramadhan lepas, aku bukan siapa-siapa, malah baru mula bertudung... Ramadhan kali ni, aku tunangan orang. Berat tanggunjawab aku sekarang, aku kena membaiki diri...menyuci hati dan menyuci jiwa, rohani amalan serta segala-gala kekotoran diri untuk sebuah ikatan yang diredhai Illahi... Aku sentiasa berdoa, hidup aku, mati aku..dalam kecintaanNya.. Korang pun, jangan lupa doa baik-baik eah...

Ok lah, panjang benar.
Izinkan aku mengundur diri dan memohon kemaafan di bulan baraqah ini..
Jangan lupa solat!

xoxo hik~



13.7.13

7 hari couple, yeay!

Subuh nan ketinggalan gajah, sahur nan bersisa lauk berbuka semalam... Aku redha jika itu yang telah tertulis untuk hujung minggu aku..

Terjaga dari lena panjang setelah melayan Kaiju dan Gipsy semalam. Apa yang aku nampak, jelas sangat yahudian-yahudian lantang menyeru kehadiran Yakjud-Makjud, siap nak buat robot lawan tu...siap nak timbuns lobang penghubung tu..... yang best, dialog '' We cencel the epocalypse!!!'' Wah dasyat kau... Puak ni tahu, kehadiran kiamat, deorang malah kaji al-quran lebih dari kita-kita hingusan ni.... tapi tulah, cakap soal perjanjian setan....malas nak cakap.

Hi Ramadhan, alhamdulillah.....terasa bagus-bagus sihat tubuh ini.. Alhamdulillah, diberki kudrat melakukan ibadan, dikabulkan doa...hidup menuju jalan baraqah insyallah....

Eh, Bercakap fasal '' couple 7 tahun..ehh, 7 hari..'' 

Izinkan aku meluahkan rasa kecewa ku, bersalut simpati dan iri hati.. eh. Kecewanya sebab....form 3 dah couple. Dasyat! Aku dulu memang dan tekad, couple hanya boleh after SPM. hikhik...gatal gak tu. Bagi aku, budak-budak tak cukup akal tak baik couple... anyway apa maksud couple tu sebenarnya? ''....maksudnya kita dah 7 hari bersama yeay!!'' dialog dalam yutube tu..adoi dah macam menikah nak yeay tu.... sabar yer dik, perjalanan masih panjang. Habiskan SPM, masuk Uni, atau jadi orang berjaya dan berguna pada masyarakat... bariu kita sembang ok tak?

 Simpati. budak ni mangsa teknologi, muda-muda dah ada smartphone haaa camni la jadinya.. aku zaman form3 tu paling canggih pun main utus-utus surat pakai email.. masa tu kawan aku orang omputeh. Nak kenal konon...nak belajar english konon, tapi takda sampai buat video kasi...no such feelings and no no no..... Hp pertama aku, besar kasut sekolah aku. Apecer...

Iri hatinya, budak sekarang so darringgg.... aku nak buat Keek berapa second pun rasa macam demotivated jer...nak buat video pk 20 kali..... so aku iri hati. Aku iri hati dengan keyakinan diri budak kiut ni....tapi bagi aku tak salah kalau over confident, sebab selalunya orang over confident ni kiutt....

Human makemistake.
Maafkanlah budak comel tu, mungkin sekarang time dia jatuh.... Pernah dengar tak permulaan sebuah kejayaan adalah apa bila kita tersungkur? Mana tahu, lepas ni dia dapat offer jadi pengacara atau bla bla bla....... doakan yang terbaik buat beliau. Mana tau, lepas ni dia pakai purdh..alhamdulillah.....

Lagipun, beliau comel jer... selain dari muka tengah mabuk bercinta, beliau tak ada buat salah apa... Alhamdulillah..tuhan masih sayangkan beliau yang cute tu.... kenapakah banyak kiut, comel dan cute...tak faham.

Yang aku marahhhhhh, pakwe dia. Katanya pakwe dia minta publickan...ahhh! engkau nak berbangga apakah  dude... sudah-sudahla, kalau kau sayang dia, make sure 10 tahun lagi aku nak tengok kau buat video '' 7 hari menikah..yeay! '' Aku tunggu bro....

Ntah...aku sekarang pantang sikit salahkan laki, pantang sikit salahkan laki...maafkanlah sifat feminist yang menebal ini. Sedangan, kita semuanya sama....yang tinggal hanyalah kehidupan....

Okeh, sampai disini sahaja aku nak promot benda aku jual ni.

Krunchy Karamel Almond : RM25/Balang. ( cod seluruh malaysia hanya 1 hari )


No : 017-6035556 sahaja available yawn!!


And, siapa nak shopping baju raya jemput ke Fanpage PINS'N'BUTTONS CLOSET ok!

Buhbye..assalamualaikum... :)


30.6.13

Wanita ini.

Ketika wanita menangis . . .
Itu bukan berarti dia sedang mengeluarkan senjata terampuhnya..
melainkan justru berarti dia sedang mngeluarkan senjata terakhirnya..,,

ketika wanita menangis . . .
Itu bukan brarti dia tidak berusaha menhanya,
melainkan karena pertahanannya sudah tidak mampu lagi
Membendung air matanya !!

Ketika wanita menangis . . .
Itu bukan krn dia ingin terlihat lemah,
mlainkan krn dia sdh tak sanggup pura-pura kuat..

Ketika wanita menangis . . .
Bukan berarti dia ingin mencari perhatian,
melainkan karena apa yang dia perhatikan telah mengabaikannya...

Ketika wanita menangis . . .
Bukan berarti dia mengharapkan belas ksihn,
melainkan karena dia sedang mengasihi dirinya sendiri...

Ketika wanita menangis . . .
Bukan berarti dia ingin mmbuat sesuatu yang dia tangisi merasa bersalah,
melainkan krn dia tau kesalahan apa yg mmbuat keadaan mnjadi sedemikian..

Ketika wanita menangis . . .
Bukan berarti dia sedang memancing kepedulian semua orang terhadapnya,
melainkan justru krn dia tau bahwa tidak akan ada orang yg peduli.

Ketika wanita menangis . . .
Janganlah engkau mnganggapnya wanita lemh ataupun cari perhatian, karena engkau jugalah yang mnyebabkan air mata itu mengalir di pipinya !!!

Dan Ketika wanita menangis . . .
Janganlah kau menghukumnya dengan meninggalkannya begitu saja,,,
karena dia tdk mampu membawa berjuta titis air matanya sambil mengejar mereka . . .

Kaum Adam....,,,
fahamilah kami wanita..

27.6.13

Mengejar syurga.

Ada kala, impian terpancar sinarnya..
Namun pula, tubuh terdampar lemah di ufuk maya..

Pada denai nan kelam,
..pada malam yang legam...
Aku si pencatur jalanan.. 
Mengemis kudrat pendamping jiwa,
..buat papahan menuju cahaya...

Pada senyum nan menghambar,
..ku tasbihkan irama syurga...
Pada renungan berlopak,
..ku dodoikan gurindam jiwa...

Mengemis ehsan saudagar dunia,
..mengutip simpati menuju bahagia...

Ada kala, mimpi terbias dek jaga..
Namun pula, realiti tak seindah anganan lena..

Aku redha pedih meniti siratul-lurusNya..
Mencicip doa di hembusan nafas pinjamanNya..
Mengharapkan kekuatan masih dalam bekalan dariNya..

Memohon,
..jalan abadi ini menuju hanya padaNya.

Meminta,
..nyawa ini, biar bisa, sakit pedih atau sengsara..
Dalam redhaNya. 

10:12 PM
27/6/2013

Mencari erti kesunyian..

Ada sendu pada nipis senyum,
Menggasak hati menguntum riang..
Di jendela menitip langit kelam,
aku menanti pelangi datang...
Membawa ku hilang di dada alam,

Inginku damai dalam pelukkan bulan...
..atau mungkin lelap di pangkuan bintang...
Memetik indah kenangan semalam,
Membungkus kemas ikatan perasaan,

..pada rembulan,
Pingin ku curahkan perasaan.....

..dalam kelam malam,
Aku mencari erti kesunyian.......

11:29PM
26/6/13


25.6.13

Durian Hunting @ Penang 2.0

Setiap tahun, i dengan kakak-kakak akan buat durian hunting of the day. Kami akan mencari durian secara random kemudian melantak.. Tahun 2013, durian di Penang tak semeriah tahun 2012. Berdasarkan servey dan pemerhatian ternyata memang agak suram...


Kesuraman, harus digantikan dengan keceian, jadi kami datang!!!!! 
Memeriahkan permandangan musim durian Pulau Pinang.


 Durian Kampung, kecil molek isi sedap dan padat.
Ada semurah RM8/KG ko hadoo?

Kalau durian kualiti sikit,actually tak sure ape yang kualiti, harga RM13/KG.

** Bagi aku, durian kampung lebih aummm....


As a kampung gurl, i enjoy durian kampung so much. A da sebiji durian yang isinya color orange... oh my god. I is tak makan... dah la RM16/KG pfft...


Durian oren-oren selalu isi bergas, tak best at all....

  

Tips : Kalau tak suka gas, suka lemak manis macam susu, orang panggil Durian IceCream. 
Rasa manis, lemak, isi padat dan size kecik-kecik. Not to worry... size buah kecil tapi kulit nipis yang membawa maksid isi tebal... kenyang!

Durian Haji, di anjung indah Bukit Balik Pulau memang terbaik. Boleh cuba... ladang orang muslim dan sudah tentunya lebih menyamankan isi perut apabila makan.


 Ni papa and my brotha.. hantu durian ok. Aku makan durian ice cream ni lebih 3 biji kot...lebih 20 lebih ulas uols... i is PUAS.


Durian Hunting tak sah if tak singgah gerai tepi-tepi laut, makan LAKSA!!


But again, sambung makan durian.
Tampak tak muka tak enjoyce disitu, sebab durian oren tak best. tak best tak best!


Tips memilih buah durian :

Goncang2, kalau berketuk ketak, maybe isi keras atau kecik....
Bau, kalau menyengat, maybe kulit nipis which is good!
Kalau bau jauh jer..tak manis jer.... tu NOT GOOD.


Papa cakap, kecik-kecik aku suka makan durian Mangkaq.
Kesian kan..

24.6.13

Candy Crush naik level yeay....


Semalam mesti ramai berpusu-pusu baca yasin 3 kali, solat sunat dan hari ni mesti ramai yang puasa sunat nisfu syaaban.. Foineeee....i is tak dapat. :'(

Kata kak iati, its ok... Doa pundah cukup. Doa orang yang tak boleh solat tu senang dimakbulkan tau..... Hmmmm...camana tu nak doa kalau tak solat. Maksudnya sambil main Candy Crush sambil doa kira valid la?

Anyway.... i is lately senang depress. Pening kepala toksah kata and i selalu rasa loser. Taktau kenapa, rasa terlalu banyak tuntutan hidup , rasa tak berguna and yang paling penting i is rasa dah tak boleh nak berhidupan ala-ala remaja muda-mudi yang bangun pagi update blog, makan lepak sebelum tido update blog..tunggu esok pagi check komen sambil senyum-senyum felling retiss ...And than keluar lepak balik lepastu begitulah kronologi seterusnya.... sebab, i is dah tua and dah sepatutnya ada kerja dan ada baby comel yang i boleh cium setiap hari siap panggini ..maa..ma... ohh so shuweet... ok kita skip bab berlaki disitu yesh... tetapi....tetapi dan tapi i is still stuck dalam usm tak grad lagi. Demn.

Yang paling teruk, i is digantung tak bertali...haaaaaa? 

Yela..yela...nak berhenti kerja tak diizinkan. So i macam ntahapa-hapa. Dapat offer kerja macam bosan la pulak, ntah maybe hidup ni hanya dipenuhi dengan perkara bosan semata? Pfft.....

Lepas tu, i stress dengan research i... Stress tak pandai cari buku dalam almari, ehh..library..... Mm....stress berat mulut bertanya, kalau orang tak tanya dulu kat  i is takkan buka mulut tanya dulu balik.. apakah grammar aku pakai nih aduih.... Nampak tak teruk bebenor sifat itu yer adik-adik.

Anyway....candy crush i dah naik level, penat ok level 29 tu hok..hok..so loser. Takkan tiap kali nak suh en.tunang tolong upkan level... Tak gentle la kan..kan.. Sementara dia takda di kawasan perkhidmatan, baik i enjoy Candy crush i pepuas...kang dia balik sebok-sebok nak usik candy-candy comel i.. I is bengang.



Ok, i is annoy dengan entry kali ni sebab overll. I ni monday blues.... Giiitewwww~
Orang nak monday blues, ko pun sebok-sebok nak monday blues youjie oi...

Okbye, selamat berpuasa. Entry awal nak cerita bab nisfu syaban konon..last-last teremosi melampaui tindakkan. Sampai disini buhbyee.... I is nak gi kedai i..

^____^ hik.

Muka i currently konon.



18.6.13

iPad mini untuk perniagaan atas talian.

Salamm...amacam tajuk macam soalan Pengajian Am tingkatan6 tak? Hiii nanti kita olah... ... Aku ni is baru balik berbuka makan Tose Rawa. Haaa....tose rawa adalah sedap, ada rempah rempah bijian dan seangkatan denganya.. Nak dapat mana tose rawa? Sila order di kedai Kayu Nasi Kandaq Penang!! Today aku puasa tak terasa, berbuka pun tak terasa nak buka.. Kenapa tu? Rasa sebab dapat benda best kooott.... Jen jenn.....jengg......

                                       
ipad mini!!...sekarang semua di hujung jari uols. Memang dah lama nak beli khas untuk buat online business.. Senang ... snap, edit padan patut, upload.. Siap! Taktaulah kalau orang pakai ipad mini untuk apa yang tak berbisnez online tu kan... Kalau aku tak meniaga online jangan harap aku nak beli. Baik beli mesin jait power...buat baju pakai sendiri takyah nak beli-beli. Lingkupla bisnez baju orang.

So today no emo-emo. Today busy kerja blabla takmau cerita..

Apa yang aku suka di ipad? Seharian menyelongkar benda alah ni.. Hasilnya penuh lah apps apps aku donlod.. Segala camera aku beli, segala photo editor photo collage dan dot dot dot aku amik.. Biasela poms... Tp selain tu dengan harapan lepas ni aku senang tak payah harapkan photoshop sangat. Merumit nak siapkan sekeping gambar produk, sikalang kitak pakai template ok? Heee...

Mengapa orang berniaga perlukan gadget ?

Ipad mini kecik, senang letak dalam handbag uols usung kesana-kesini. Kenapa tak beli smartphone jer? Ohh...ai tak suka campur aduk antara hidupn reality dengan benda nak meniaga. Boleh jadi serabut. Kenapa adakah ai tak cukup serabut sekarang? so... Sekarang semua hal berkenaan Artsy Suzie memang full complete lengkap ada dalam ipad mini ku ini.... Apa-apa nak buat jelas terang dan lebar.. Tak payah jegil2 mata nak edit itu ini dekat handphone kecik, ok sekarang tak sayang hp sangat dah pulak... Emang dasarrr..

Usahawan online perlu selalu online. Nama pun online business woman..kena efisyen reply komen email so on.. Kalau lambat, customer lari atau dicuri.. Jangan tak percaya, online businesslah paling berpotensi tinggi kecurianncustomer..kadang tu kalau kita  lewat respond maka customer bosan cari lain orang...aiyaaaa.. justeru itubia juga melambangkan perniagaan anda tu biasa-biasa.. Tak marvelesss... Tak meletops atau voughehh, Dalam erti kata lain.. Line  adalah hidup engkau, tanpa line..boleh bankrupt boleh bengong kebosanan... Nampak tak? #hyperbola

Kenapa bukan laptop?

Ohh..boleh jer, amik pic transfer masuk lappy than edit atau tak payah kemudian upload, DONE!! Tapi kalau di luar? Kalau travel? Kalau ada hal yang memerlukan anda bergerak kesana-kemari. Hado mampu nak mengusung laptop? Jawab sat... Kurang-kurang ada gadget ni boleh curi masa kejepp..reply mana patut kanz.... Hmm...

Sooo..., itu sahaja hujah saya hari ni.. Ipad mini/ tablet etc.. Semua gadget portable2 tu kena ada untuk menjanjikan perniagaan yang sukses dan maju! Dan laju.

Bak kata Dr.Azizan : Fast actions, fast result...

Hikhik..chiow!!

17.6.13

Selamat tinggal cinta ..





Peace! Inilah masaalahnya bila dah start berblog, walhal sepatutnya aku siapkan thesis ok..
Anyway...entry pagi tadi sedih sikit, sikit-sikit emo la katakan... kejap-kejap nak sembang, kejap-kejap nak mengadu domba.

Pagi ni, awal aku bangun. Jam 5 terjaga nak solat subuh, alahaiii tak seswai...  Than apa patut aku buat pagi-pagi buta camni kan selain dari makan!!..lepastuuu.. dengar ja azan berkumandang menandakan masuknya waktu solat fardhu subuh bagi kawasan pulau pinang dan kawasan-kawasan yang sama ..ada macam dalam radio tak?...terus  cargas la aku menapak mencari toilet nak amik wuduk.. mandi? oowhh..awal lagi untuk semua-semua itu.... lepas solat, aku mengaji sikit jer.. surah an-nisa, pagi tadi cerita bab perempuan... lepas tu cerita fasal tawanan perang, bab nafkah wasiat semua..aku macam pening sikit nak faham plus mengantuk balik..tapi aku buat faham jer.

Settle bersiap, rasa sangat berguna konon-konon bangun awal, nampak nau selama ni bangun tett kan... so start motor, brooom.....mm.. tut! tut! moto mati enjin...laaa..lupa panaskan enjin moto rupanya buat suspen jerhh...

Jam 8.30am dan melihat cik azrin suzieyatie adrina telah bertapak di library adalah sangat sesuatu.... sungguh jarang aku berjaya ke sini sebenarnya, kalau berjaya pun sungguh jarang aku pandai cari buku dalam ni yang membuatkan status-status fb aku banyak dinaikkan dan semuanya sedih manjangggg jer kalau aku di dalam library..nampak tak keterukkan aku disitu?

Hehe...dan panggilan dinanti berbunyi, yeay yeay.....dari dia.. Ehem!

Perbualan disensor. Tq!


'' perubahan mood ''

Kadang-kadang, aku selalu rasa aku layak dicintai..
Tapi kadang-kadang yang lagi kerap dari itu...aku dapat rasa aku labih bagus menyendiri...
Hmm...tak tahu sebab apa dan mengapa, takdir tak pernah menyebelahi perasaan aku, 
tp...mungkin ini satu pengajaran....

Kadang-kadang, aku rasa aku tak layak disayangi..
Kadang-kadang aku rasa, aku sangat pandai menyayangi..
Tapi kenapa tak fair?
Aku pandai sayang orang, lepas tu sapa nak sayang aku?
Ampeh tak soalan...

Ok sambung, 

Kadang-kadang, aku rasa aku pendendam...
Dengan cinta-cinta lalu, aik kenapa macam nampak macam banyak jer cinta-cinta tu..?
Tapi kadang-kadang aku rasa dendam tu sentiasa marak dijiwa,
hingga membuatkan aku membalasnya kepada cinta aku kini..
Sungguh hampeh bukan?

Hmm...so,
mungkin aku ditakdirkan menjadi wanita gagah perkasa yang tak perlu ada lelaki disisinya...
sambil mengorbankan perasaan-perasaan nalurinya..
berdiri sendiri, drive kereta sendiri... masak makan dan tidur sendiri..
Kerana apa?

Cinta tu sakit okeee...
Cinta kadang-kadang kejam sangat..
Cinta membuatkan aku trauma semacam...
Cinta buat aku menangis..

Cinta buatkan aku ingin menjadi seorang pembunuh bersiri...
jeng..jeng...jeng..

Jadi, selamat tinggal cinta....
^_^