15.7.13

Ramadhan 2013.

Hari ni, aku masak simpel jer.. Bubur nasi, dalam bubur ada ubi, carrot, lobak masin, telur sebiji...tidak dilupakan, halia, bawang putih dan bawang merah. Aumm....  Masak dengan serbuk sup ayam, makan dengan serondeng.. Nikmat, sorang-sorang aku mengadap cermin tingkat di meja study hotel. Minum green tea panas dengan epal. Hari ni tak lalu makan kurma sebab tak ada orang paksa motip sangat.

Bila terkenangkan ramadhan, hati rasa sayu.. entah berapa tahun dah aku beramadhan sorang-sorang, kali terakhir rasanya masa zaman sekolah menengah, ramadhan di rumah mama, than rumah nenek,,,  lepas tu tak ada dah. Tapi tak ada masalah, hidup seorang perantau memang macam ni.. Lone ranger la katakan, kih kih....

Yang best, lepas solat maghrib. Kakak-kakak usm kesayangan akan sms ajak ke terawih, merekalah penyeri ramadhan ku saban tahun..bersyukur ada kakak-kakak. Merekalah tempat aku bercakaran, bergaduh, bermanja dan belajar tentang erti kasih-sayang sesama insan. Al-maklum aku ni 'cold' orangnya, bukan cool.. maybe 'batu' bab perasaan.. tak pandai jaga perasaan orang, tak kisah perasaan orang.. ala lantak la, sakit hati sudah nama kau joyah... ape-ape hal pk sendiri ok tak? Ada aku kesahh??? haha keji gila.

..sekarang aku dah mulai sedar pentingya perhubungan sesama insan.. selama ni asyik perhubungan sesama kekasih-kekasih... pakwe-pakwe.. choi, sungguh dua kali keji sifat itu. Tak lain tak bukan nak dilayan macam pwincess la tu kan kan... haha 'lame' ... last-last sakit hati sendiri jiwa merana melara nestapa ok dah.

Saat ini, aku di depan tingkap.. buka luas-luas tingkap, dengar bacaan ayat suci dari masjid Khalid Al-Malik USM. Sayu...sedap...aku tak terawih malam ni, nak siapkan kerja sikit.... dapat dengar pun jadilah.... Sempena Ramadhan ni, aku memang berusaha lagi untuk mengimprove diri. Diri dah banyak dosa, sepanjang usia aku ni..berapa agaknya amalan aku, berapa dosa aku...agak-agak kalau aku mati esok...Rsulullaha dapat tak nak tambah berat part pahala aku nanti untuk ringankan dosa.. Dapat tak aku ni syafaat tu...kemudian, bila di bangkitkan nanti...ada al-quran tak nak bantu aku...ada amalan tak nak teman aku... Taknaklah aku jalan di padang masyar dengan muka, huks...titian siratul mustaqim nanti..perjalanan aku makn meluas, atau makin meruncing dengan tarikkan-tarikkan dari api neraka subhanallah.. :'( .baca kisah hari kiamat..boleh buat meleleh air mata takut..... Ya Allah selamatkanlah aku, kedua ibu bapaku, sanak-saudaraku...serta sluruh umat isam di muka bumi ini....Amin..

 Ramadhan lepas, aku bukan siapa-siapa, malah baru mula bertudung... Ramadhan kali ni, aku tunangan orang. Berat tanggunjawab aku sekarang, aku kena membaiki diri...menyuci hati dan menyuci jiwa, rohani amalan serta segala-gala kekotoran diri untuk sebuah ikatan yang diredhai Illahi... Aku sentiasa berdoa, hidup aku, mati aku..dalam kecintaanNya.. Korang pun, jangan lupa doa baik-baik eah...

Ok lah, panjang benar.
Izinkan aku mengundur diri dan memohon kemaafan di bulan baraqah ini..
Jangan lupa solat!

xoxo hik~



1 comment:

Anonymous said...

salam ramadhan ya youjie