22.2.10

Benda takyah baca!

Tadi aku melewati satu kawasan nostalgia, satu kawasan yang selalu aku lalui dimasa zaman kecil aku...dan sebuah tempat yang sering membuat aku dilanda curios yang amat-amat....
Bukit jalan lama.... takper lah, korang mungkin tak tahu dimana kan...tapi aku rase dalam area Jelutong kot kalau tak silap....tak pun Sungai Ara... ntah, aku memang Penang murtad yang tak tahu ape-ape sangat tentang Pulau Mutiara ini.......who cares ojie~

Suatu hari, sedang melalui jalan berbukit ... lebih 15 tahun lalu..

Mama : (dengan semangat tinggi memanggil aku di tempat duduk belakang ) uji! uji tegok belah tingkap cepat!!
Uji : Aper? ( Blur seperti biasa )
Mama : Nampak tak bangunan tu senget....
Uji : A'ah la...nape bangunan senget? tak tumbang ka mama? ( Nada innocent giler~ )
Mama : Tak tumbang kot...sebab binaan die kuat....tengok tu, semua senget kan! ( semangat betul menunjuk ke tingkap )
Uji : (Kagum tahap gaban ) A'ah la...eee...dasyatnyer.....nanti tak jatuh ker kan mama... ( garu-garu kepala )
Mama : Tak jatuh...sebab kalau kita belajaq pandai-pandai...apa pun kita boleh buat...macam bangunan nih la...! ( Semangat masih tak surut dari tadi )
Uji : Ohh...mm.. ( Mencerap setiap permandangan dan pendegaran dengan kompeten )

Simple dan nothin giler kan dialog tu..biaser lah kalau mak nak tunjuk anak bende yang ada di luar tingkap kereta...sangat klise dan normal....

Tapi tanpa aku sedari, ia seakan nostalgia..... setiap kali aku melalui kawasan tu, aku akan terngiang-ngiang dialog serupa..sehingga hari ini...mase tu, aku dalam usia 7-8 tahun dan aku selalu pelik sendiri mengapa bangunan tu senget..benda itu berlarutan hingga ke usia belasan tahun, memang sumpah aku tak pernah lupa tiap ayat dan bait kata dari mulut mama ke aku yang naif mase itu.. bangunan senget....

Bangunan senget....padahal kedudukan kereta yang senget mase naik bukit...huhu..aku sedar bila dewasa dan aku sedar maksudnya bila aku hampir putus asa...

so?

4 comments:

monica said...

ayat mama awk seakan memberi semangat utk saya..

bangunan seget tersebut bole tahan jugak oo sampai skg msh senget lagi..kukuh sungguh pembinaan meka..:)

Ridhuan said...

konfius.. betul2 senget or sbb keta naik bukit?
tp bagus ayat your mom nk bg semangat..

ash said...

aku suka entry ni..aku tgh imagine...macam dalam video sepet..statik je....kat bangunan tu.pas tu dgr sore ko ngan mama ko bercelotehh smart.gambar pun old skol2 jer.........suka sweet

Youjie said...

Monica :

Bangunan tu ekceli tak senget...hehheeee

Ridhuan :

Hehee...konottifnyer kuat kan~

Ash :

Hahahaa....aku pk ni entry paling lame......thanks!!!!!!!!!!