3.2.10

Angan si cilik..

Indahnya zaman kanak-kanak..suatu ketika dahulu, aku merupakan seorang anak kecil yang berkobar-kobar menanti saat dewasa... Dari kaca mata seorang budak kecil yang sering dikawal tingkahlaku dan kebebasanya, aku selalu merasakan dewasa itu indah...

"..kalau aku besar nanti, aku nak beli mainan sendiri...nak jalan-jalan dengan kereta pergi jauh-jauh...nak pakai baju cantik dengan kasut tinggi-tinggi...nak make-up lawa-lawa...nak pakai sabun cuci muka untuk cantik...nak tido lewat tangok tv..makan ais krim dan gula-gula...nak pakai baju kecik yang ada tali riben-riben dengan renda tu..."
Tu jer "dewasa" pada kacamata aku yang mentah pada masa itu.
Bila purnama menggantikan tahun..bergantikan dekat menjejaki abad... Aku kini seorang belia..remaja...golongan yang sering menjadi tempat pihak tertentu melontarkan salah..menghukum tanpa bicara...menuduh tanpa suara...tapi alhamdulillah aku belia yang berada di tempat sewajarnya aku ada...di tempat yang menjadi satu-satunya kebanggaan negara.. Menjadi mahasiswa..
Walau aku tidak dilahirkan dengan suasana pembelajaran yang wajar dibaggakan...walau menjejaki menara gading ini tidak tersenarai lansung dalam angan-angan kecil aku.... Aku berbangga tuhan mengurniakan sinar di sebalik gelapnya..setelah onak duri yang dilontar kepada ku terlalu pahit untuk di kenangkan...aku kini masih manusia normal yang bisa tersenyum dan tertawa...pasti juga bisa menangis dan bersedih...itu alami..
Saat dan detik ini, menjadi dewasa aku anggap sebagai terlalu siksa...tanggungjawab yang perlu digalas..Persimpangan jalan yang perlu di pilih....hati yang perlu dijaga...perhatian yang perlu di curahkan..kehendak yang ingin dipenuhi...hasrat yang wajar di pendam...hati yang makin dibohongi....senyum yang menipu dan kata-kata yang hiprokasi...dan...dan..
Andai saja aku tahu 'dewasa' itu tidak seindah dilihat mata...pasti tiap detik kenangan manja diwakktu kanak-kanak akan aku abadikan dalam ingatan buat penghibur bila rindu menyapa..
Baru aku sedar... rotan ranting cermai itu indah....
^_^

4 comments:

dewajiwa said...

rotan ranting cermai?
rotan apa ye?

best kan mengimbau apa yang kita fikir di zaman kanak-kanak dulu. pure. innocent. dream.

Namukiawa said...

huhu...same le kite. cume time kecik ak, penuh dengan paip getah and hanger baju (owh memori indah ku..). mau jadi dak kecik balik. rasanye da ade lom saintis bejaye cipta mesin mase? (mau tempah satu!) ;p

monica lok said...

sungguh puitis..:)

Youjie said...

Dewa :
Rotan tu dibuat dari ranting pokok cermai yang dah dibuang daun-daunyer....pedisss~~~

Hanajimi :
Takyah rasa..memang tak ada...

Monica :
Ngee~!