11.8.08

Udang masak mentega PLUS telur doreng jew.....

Awal pagi jam 9 hp aku bergetar-getar di sebelah bantal, aduhh....sape la yang mengganggu mimpi indah ku nih.....lalu ku capai k550i putih bersih itu :

aku: Hello..spe nih..
dlm hp : kak ojie! kami dah OTW g usm nih amik kak ojie, siap kay..
aku : alorhh...kak ojie baru bgun arr misha..
dlm hp : takpe, jauh lagi ni..
aku : k lah..k lah..jap g siap k.ojie miscal eh..
dlm hp : ok bye..


Huuu...spupu aku daa.. x padan umo 8 tahun, diksi bahaya mcm org tua. Wargh...buat pertama kali dlm sem ni aku menjerit sorang2...huhuu mana taknye, ahad...9pg... Hukhukk..bru plan nk bgun 12 tghari tau! Affter b'cintan-cintun atas katil aku bingkas bangun dgn penuh semangat yg dibuat2..meluru ke bathroom ostel...

- mandi...xyah la citer ehh..(5minit jer haha)

Hmm...sepanjang dlm keta aku mengelamun jer..mate perit coz smlm tido lewat mentelaah buku ulasan utk paper kewartawanan..jd sepanjang hari ni aku akn memaki-hamu huuu...tension... Sesampainya di umh. untie mintak aku masakkan utk lunch..hmm, lme dah x pgang periuk nih. Selepas dislongkar dapur atas kebawah, kiri ke kanan.. hah!!! ini hasil yg aku dapat :
-3 biji telur...potato...ikan masin...udang rimau...cili kering......carrot n nothing else..

adoi, bayangkan lah bawang xder..cili boh xder..sos tiram n yg penting sumanye 'ilek pocik' dlm bahasa tamilnye..hmm masa utk berinovasi secara optimum ni...(nk g kedai runcit malasss..)

Aku tringat dulu kcik2 mama ske goreng udang kunin2..so aku rase tu majerin kot so..dgn optimisnya aku mencincang carrot n merangka program terbaik masakkan ari nih...

At 1st, aku gaul udang dgn kunyit dan garam..ditambah dengan sikittt 'pak aji'..kemudian goreng jer dlm kuali...minyak jgn byk coz akan tambah butter atau marjerin... then ble udang dah merah angkat lorh.... asingkan ke tepi...


Part 2 laks, goreng jer telur tu 3 biji..sorang satu hahaaaa....less is more rite! dah masak then angkat n asingkan...( x smpat snap )

part3 lak, goreng jer cili kering yg dipotong td TANPA minyak...hmm..aku bersin gle time goreng nih..haha...dah msk n separuh hangit, angkat n taburkan atas udang td utk pedaskan...make sure cili ni garing, baru sodappp...

Lastly...tabur jer lada hitam kt telur tu..coz, petua org2 dapur kate lada itam x sdap if kite tabur time dlm kuali...x fresh! haa..mcm2 da....ok now!! sedia utk dimamah daaa..hahaa...
Simple tak...simple tak...tp hasilnye aku teengok dak kecik si misha tu tambah 2 kali n aku ske ratah udang tu jew... ngeee~

Ptgnya, kami mkn tapau dari kedai lak..xyah la aku nk masak 2 round kan...3 jenis lauk arge rm19.50..aku pun x pasti ni makanan atau ape...mahal siotttt! baru ader 2 ketul aya...2 ketul ikan...n kupang... hmm..mahal siput kupang tu kot! Whteva..bukan duit akuh.. ;P

mOrAl VaLuE : Walaupun anda tgh diet giler2...x smestinya anda lansung xder barangan asas utk dimasak kt dalam dapur tu.... atleas ader bawang..hahaa....x stim lansung masak xder bawang putih huh!!!!

P/s : Anak dara x masuk dapur tu amatlah memalukan..hahaaa... k lah nk g clas nih, aku pk clas kol 9am rupanya kol 10am..dats y sempat posting nih......aku mmg pelupa..dah mmggu ke berapa dah ni pun dok sengalll lagi...k chow!!!

No comments: