13.10.14

Dua jiwa satu jasad

Sekian lama menyepi sang melankoli hati..
Ku sangka dia telah diusir pergi,
..dek bahagianya sebuah realiti ..
Ternyata...
Ia kembali menyorot air mata ..
Menggamit parah sekeping hati..
Malah lebih remuk lagi.
Malam nan dihimpit mimpi insani..
2 jiwa pada 1 jasad ini,
...kembali merenung dan menyendiri..
Bezanya kini 2 nyawa satu naluri...
2 jantung 1 hati...
Berkongsi perih menyayat hati...
Dimana hilangnya cahaya bintang...
Kemana soroknya sang rembulan..
Yang selama ini menyinari malam..
Yang tersisa hanyalah pohon rendang..
Dan jendela usang...
Menadah gerimis dari kelopak kian sembab...
Menyapu tangis dari relung hati kian pedih...
Mengenang cinta..bukan lagi sesuatu yang didamba diraih...
Perginya cinta bersama impian lebih  indah..
Tinggalnya bayangan hitam menghantui malam nan gundah...
Memeluk kenangan sendirian..
Menghayalkan memori nan selalu diingatan...
Mengumpul kekuatan.......
Menumpu jalanan..
Menyimpul kudrat dalam kelemahan...
Selamat tinggal cinta...
Selamat tinggal sayang...
Seesoknya kau menatap aku.
Hanyalah tubuh kaku..
Jantung yang tidak berjiwa..
Hati tidak berisi rindu...
Senyum nan palsu...
Aku yang baru.

10.10.14

Masihkah aku diinginkan?

Apalah mahu mu kasih?
...kau pilih diriku di dalam hidupmu..

Nyatanya ku lihat ini, tak bisa kau cuba untuk setia..
Sudah cukuplah sudah, ku memberikan waktu
Kau selalu tak bisa mencuba untuk setia...

Yang selalu ku inginkan, yang selalu kunanti..
Kau cuba untuk mengerti, apalah arti mencinta..
Dan harus kau sedari, bila ingin bersamaku..
Jangan cuba kau ingkari, cubalah untuk setia.....

Masihkah aku di inginkan?
.. masihkah aku didambakan..?
Masih ada waktu untukmu bersamamu,
..akan kah ku jalani hidup...

Dan harus kau sedari, bila ingin bersamaku...
Jangan cuba kau ingkari, cubalah untuk setia...

:')


6.10.14

Doc. suruh stanby baju baby dah...

Masuk minggu 28, perut naik mendadak meninggi... Iols is nebes tapi happy. Kerana apa...kerana dah start boleh kita kicking baby dan catat...tapi kalau tak cukup 10x10 kicking sebelum 10malam. Kena refeer doc. Dan ke klinik berdekatan takut baby ada masalah...ok simpang malaikat 44.

By now pun,kita dok typing...baby nyebokkk la nak kicking. Semalam....seronok gamaknya baby, sampai 4-5 pagi sejak 12malam... Ber-vibrate dan bertukang dalam perut masyallah.....bahagianya ibu rasa nak oi... Sampai tak lena tidurku... Tapi perasaan itu memang beza...... Satu badan, 2 nyawa...berkongsi badan kita ni sayang....alalaaa....mana lagi nak seindah pengalaman mengandung. Allahuakbar...

Kenapa bila baca balik, tatabahasa dan lenggok bahasa terabor? 

Apa pun, esok ibu nak gi scan baby...nak tengok confirm bebetul boi ke gurl....hari tu tak jelas..maka ibu membeli baju white-white sahaja.. Kalau girl, ibu dah perati satu skirt comel warna pink... Tapi kalau boy....haaa dah ada dah set baju bola merah tu untuk kamu nak...

Excited excited...membeli barang bayi adalah excited. 
Nanti ibu nak beli napkin doremon...hahah owh kicking lagi...

Kekadang terfikir...dok kayuh basikal kah....
Dok ketuk perut ibu kah...
Dok hinggut2 kah...
Main buih ke....vibrate masyallah kuat...

I lubyu baby, ibu takut ok nak beranak...tapi demi mu anak..
Team work ok!! 

Xoxo 



4.10.14

Hujan dan luka merah menyala..

Dalam ketabahan seorang wanita,
Kekentalan seorang ibu..
Ada air mata nan menitis mengenang penyesalan dan keinsafan ....

Kesilapan lalu nan menghambat,
Dosa lepas nan menjerat..
Pada kenangan dulu yang mengajar cinta..
Pada harapan kini yang mempersembahkan duka..

Di bawah langit,
..berteman hujan dan gerimis dan rembulan muram durja.

Aku membalut luka merah menyala. 

1.10.14

Neon bukan kejora..


Kita pernah ingin menjadi sinaran,
..pada sebutir bintang nan telah bersinar..
Lalu..menjelma menjadi kejora.

Menghadirkan diri pada sang bintang,
Megah menyuluh cahaya..
Bangga, menerangi malamnya...
Kerana kita sangka, 
...akulah kejora mu..

Tetapi terkadang...
Kita lupa, 
..kejora kita tak selamanya menjadi sinaran,
..dambaan sang bintang.

Kita mungkin pemalap malam-malam..
Mungkin kita penyebab gelap dan menghitam..
Malah memberi kepayahan, 
....punca kemurungan perenung malam.

Entah...
Mungkin kita bukan kejora,
..jauh sekali rembulan nan indah...
Mungkin kita sekadar neon di bumi,
..menanti waktu terpadam tatkala subuh menjelang.

Sinaran yang kian pudar..
Kian pudar dan kian malap..
Menunggu masa untuk diganti..diganti..diganti...

Neon. 
Bukan kejora.

30.9.14

Baby menendang!!

Ni gambar perut aku snap sambil baring, giler tak senonohhh......apa pun, nampak tak kebulatan yang terserlah tu?? Hehee..justeru mengubah aku kepada hobi baru..... setiap malam aku dan suami akan main baby!!!!

Hahaha....alhamdulillah, kuasaMu ya Allah.... kami berdua enjoy bermain-main dengan baby dalam tummy. Active sangat baby ibu ni. Pantang ok..pantang dengar suara ayah dia....terus mengelinjat. Apakah bahasa itu abaikan, tapi aku tahu korang fahammm....

Baby selalu gerak dalam jam 6am TEPAT. Kejut subuh namanya...dia akan menendang-nendang selagi ibu tak bangun...jangan harap penderitaan akan berakhir. Sakan kau nak.... kemudian, jam 12 tengahari dia kembali aktif....kendian jam 4-5-6 memang timing dia dok minta ibu melayan dia. Harap maaf ibu time tu sibuk...main lah kau nak sensorang....

Malamnya...jam 8malam dia akan pusing-pusing dalam perut. Kemudian jam 10tepat..dan jan 12 malam tepat.. Ohmai....kalaulah itu memang waktu aktif dia bila keluar nanti, ibu dan ayah terpaksa bersengkang mata nak..... aku dan suami dah plan-plan nak ubah timing aktif budak ni. Tapi tulah.....last-last dalam takmau layan baby, hati tak kesampaian....mana boleh tengok perut senget-senget sensorang, confirm si ayah akan datang tepuk-tepuk atau gomol-gomol....amboii anak ayah ke  tewww....

Mulai jam 12 malam, dia akan selang beberapa jam menendang lagi...sampai pagi. Kadang-kadang tidur aku memang tak jerap melayan baby..tepuk-tepuk usap-usap. Cayang ibu kuat minta perhatian ni nak kena niiii....

Apa pun, aku rasa keindahan yang tidak berbelah bahagi saat ini....seronok rasa baby pusing dalam perut...seronok rasa baby ketuk-ketuk. Kadang-kadang, aku pun terkejut sensorang bila dia kasi flyingKick... leh tahan gengster anak ibu macam ibu :P

Terima kasih Allah, anugerah ini tidak terhingga buatku...
Biarlah kurang itu ini, tapi hadiah tidak ternilai ini melebihi segala-galanya melebihi isi langit dan bumi......

Semoga anak ibu menjadi insan yang mendirikan solat 5 waktu.
Semoga ayah dan ibu bisa memberi kasih sayang seutuhnya buat kamu.
Semoga keluarga kecil kita dibawah lembayung baraqah tuhan nan satu.

Amin... :)

25.9.14

Rindu

r..
i..

n...
d..
u..

19.9.14

Entry aku yang menggelabah~

Semenjak dua menjak ni, semenjak baby dah makin besar... tarikh due pun dah makin dekat. Aku sedikit sebanyak merasa kegelabahan yang tidak terkawal. Tapi dari luar orang tengok aku rileks ja. Hakikatnya NO!! ok...kepala otak 360 darjah fikir...wut shud i doo...wut shud i plan...wut shud i do next next ... aih~

Kehidupan seperti biasa, menggelabah...
Sekarang ni, aku buat banyak benda 1 masa AS USUAL foine!

..balik kerja kalau kudrat larat. Aku menjahit order yang tidak henti Alhamdulillah... Kalau ada pengantin nak berinai...aku cargas ke lokasi. Kalau ada buyer nak view rumah...aku kena stanby. Pheww....aku penat, suami pun penat sebab jadi driver aku sebab aku tak ada transport. Uwa....!!

Masa berehat kami..limited sangat...Balik kerja dua-dua FLATTT! Oh...tidak!! Kemudian aku terfikir..kalau ada baby macamana pula hah?? Aku tengok di FB, BLOG, kawan2 dan kenalan..ramai yang suri rumahtangga yang bekerja dari rumah... how awesome kan..........tapi...........mungkin record aku sebelum ni tak berapa nak cantik. Maka aku tidak dibenarkan berniaga on9 sahaja...hahahaa..ok foine aku memang tak berdisiplin, dan sedikit sebanyak aku dah makin disiplin bila aku bekerja. Tapi aku cepat penat dan tertekan. T___T Kadang-kadang, aku terfikir..kalau aku kerja dari rumah aku lebih jimat :

- Jimat tenaga
- Jimat masa
- Jimat minyak kereta suami
- Jimat belanja harian
- Jimatttt....boleh masak, uruskan diri, anak dan suami. **matakeatas

Entah la.......
Entah la.......

Adakah bulan depan aku masih mampu bekerja dengan baby 7 bulan?
Adakah bulan depan-depan aku mampu menjahit dan buat semua yang aku buat sekarang?
Adakah lepas ada baby ni...aku boleh bekerja 3in1 seperti sekarang?

Omai..omai....
Aku tidak hingin anak aku kekurangan kasih sayang seperti aku...hahaha!!
Aku pun tidak hingin anak aku terabai dan kurang perhatian....

OkbYe!!
Terima kasih kerana membaca bebelan sampah ini, sekian...ASSALAM!!

 






 



17.9.14

Buah hati ibu kuci-kuci!!

 Sebelum ni, boleh on lappy letak atas perut, sandaq di katil. Sekarang dah kena adjust atas paha sana.  Perut dah membesar...hehe...baby aku bukan main dia membesar dengan pantas....jadi today ibu nak mengenang-ngenang tumbesaran baby ibu kejap. 

  Cak!! Ni baby ibu masa usianya 5 minggu. Genap 5 minggu ibu dan ayah bernikah. Allah yang maha pemurah dan maha mendengar doa setiap hambanya menganugerahkan sebuah hadiah yang tidak terhingga. Ibu selalu doa nak baby.... see.... kuci-kuci dah ada dalam worm. Tak sempat ibu pergi honeymoon....rupanya dia nak honeymoon sekali!!

Aku sendiri yang dapat detect somethin happen dengan badan
 aku selepas 1 bulan kahwin. Ada suatu pagi...aku terasa kulit badan dan muka aku glowy sangat, rambut pun macam lembut dan silky. Ada dalam seminggu aku rasa aku lawa..haha... lepas tu aku kuat tidoq. Tidoq-tidoq...dan lepas tu bulan tak datang-datang.

TIK!!! Dalam hati...''...ada baby kah dalam perut ??? ''
Paling gelabah adalah suami...hahaha 3 kali check occay... moment tahu ada baby dalam perut, aku menggelatar dan menangis. Tah sebab apa....takut ada, suka ada..terkejut ada....syukur, risau...etc.


Ni baby ibu semasa usia 2 bulan... dah nampak cetotetnya... bentuk badan, ada tangan kaki dan kepala. Tecikkk...dan sempurna. Masa 1st trimister...suffer hanya tuhan yang tahu. Tapi ibu kuat...ayah pun redha aje dengan ibu. Ibu tak ada alahan pun alhamdulillah..malah ibu kuat kerja. Ibu kuat masak sebab tak suka makan luar...suka buah dan ibu tak suka makan jeruk. Good baby good...healthy tubuh badan baby. Baby suka kismis....ibu makan banyakk kismis masa tu... Perut tak nampak ape pun....boleh pakai jeans ketat lagi. Ops....

Tara!!! Semalam...baby ibu dah 17cm panjang masyallah kuasaMu. Baby dah nak masuk 6 bulan. Baby dah sempurna sifat. Ibu nampak tangan..jari...lengan, kaki, betis...tulang rusuk..kepala...batang hidung.... ini kali pertama ayah tengok baby direct, sebelum ni ayah tak berani masuk. Jadi memang lah ayah kamu blur nak cam...apakejadahnya di screen tu...kelakar occay....haha

Kepala baby ke bawah, kaki baby di atas ... berat baby 900gram hamik kau. Patutla ibu kne marah doc sebab berat naik 60kg...baby la ni eaaa...hehee seronok betul membelek gambar baby tidur. Tak sabar tunggu baby keluar....

Today, ibu mc... seiap minggu kena check darah sebab rendah sangat. Alhamdulillah....dah ok balik. Bukan apa....ibu kamu ni malas makan ubat doktor... hiikhik...

Sekian, update pic baby ibu...
Hero ka Heroin....syhhh....biarlah rahsia lagi naaaa.....


Cekidout!!!!