16.6.14

PRODUK RANIA Marketing

RANIA MARKETING TIDAK HARAM :
SUMBER : BLOG LAMAN SOAL JAWAB AGAMA :
Sesetengah MLM memang mhttp://ilmudanulamak.blogspot.com/2011/06/benarkah-semua-mlm-haram.html

Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan boleh pembaca ikuti di laman E-Fatwa JAKIM. Dinyatakan dalam fatwa tersebut; Muzakarah telah memutuskan bahawa konsep, struktur dan undang-undang perniagaan Multi Level Marketing (MLM) yang diluluskan Kerajaan adalah harus dan tidak bercanggah dengan konsep perniagaan Islam 

 (http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-sistem-jualan-langsung-mlm-menurut-islam).

Mengenai Fatwa Arab Saudi disini --> http://iklanblog-percuma.blogspot.com/2011/11/hukum-skim-piramid-atau-mlm-adalah.html

jika direnungi fatwa tersebut ayat demi ayat, kita akan mendapati ia merujuk kepada Money Game. 
Di antara kenyataan yang ada dalam fatwa tersebut ialahTujuan sebenar dari bisnes seperti itu (yakni MLM) adalah memperoleh komisyen/bonus (semata-mata), bukan produk .

Kenyataan fatwa ini jika dirujuk kepada perniagaan HPA (CONTOH) ia tidak berlaku. Perniagaan HPA memang bertujuan untuk penjualan produk (dengan menggunakan MLM sebagai mekanisme pemasarannya). Kewujudan produk dalam MLM HPA merupakan realiti, bukan gimik semata-mata. Hingga saat ini, jumlah produk HPA telah melebihi 500 produk (di Malaysia) dan 45 produk (di Indonesia). Bonus yang diperoleh berkadaran dengan jumlah penjualan yang dibuat baik jualan individu dan juga kumpulan. Persen bonus mengikuti peranan masing-masing berdasarkan syarat-syarat yang ditetapkan dalam Aqad al-Ju’alah.

Hakikat yang sama saya temui dalam beberapa MLM yang lain, antaranya Storm Readers (yang diasaskan oleh sahabat saya Ustaz Dr. Zahazan dan disemak plan pemasarannya oleh Ustaz Zaharuddin) yang menjalankan perniagaan buku dan bahan bacaan. Sememangnya penjualan produk  berlaku dan komisyen/bonus datang dari hasil penjualan tersebut iaitu dari keuntungan yang dikongsi bersama antara syarikat dan para pengedarnya.

so..

RANIA MARKETING JUGA Menggunakan MLM sebagai MEKANISME permasaranya. Kerana seperti yang pernah saya sebut, MLM adalah cara terbaik, terpantas dan terkompeten untuk memasarkan sesuatu produk. Dan sekiranya sesebuah peroduk itu ternyata berkualiti dan sangat bagus..sangat-sangat bagus seperti produk kami. Maka, mengapa harus dijual secara konvesional yang memberi keuntungan kepada 1 pihak sahaja? Dato' Suhaimy ( owner ) nak mengkayakan ramai orang melayu...niat beliau untuk bersama-sama melahirkan usahawan-usahawan bumiputra melalui plan perniagaan dan produk bermutu beliau. Jadi dimana harus dijatuhkan hukum haram terhadap MLM RANIA MARKETING?

Bermutu la sangat?
Bagus la sangat?
Orang nak jual produk mestilah puji melambung produk sendiri pui!

Berikut sedikit sebanyak tentang produk Rania :




































Sebarang pertanyaan :
LIKE --->  RANIA MARKETING GROUP 
Email :cik.azrin@gmail.com
Wassap : 017-6035556 : Hazlami

TQ!!! 

No comments: